اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

فارس من|بحران زباله در زیباترین روستاهای یاسوج/ نبود دهیاری یعنی فاجعه

بحران زباله در برخی از زیباترین روستاهای یاسوج پایتخت طبیعت ایران بیداد می‌کند.

فارس من|بحران زباله در زیباترین روستاهای یاسوج/ نبود دهیاری یعنی فاجعه

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، از شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می‌شود که در اطراف همین پایتخت طبیعت روستاهای زیبای زیادی وجود دارد و هر یک می‌توانند بار گردشگری شهر یاسوج را تا حدود زیادی به دوش کشند روستاهایی مثل تنگ سریز؛ منطقه مختار با چند پارچه روستا و مزک و نره‌گاه و موردراز و سایر روستاها که هر کدام تنوع خاص خود را برای پذیرایی از گردشگران و مسافران دارند.

اما متاسفانه توجهی به این روستاها جهت کمک به رشد صنعت گردشگری نشده و در کوچکترین مورد حتی در بسیاری از این روستاها زباله‌ها جمع‌آوری نمی‌شود و مسوولان دست روی دست گذاشته‌‌اند و منتظرند که آیا دولت به آن‌ها برای رفع مشکلات حتی جمع‌آوری زباله‌کمک می‌کند یا نه.

به گزارش فارس، یکی از سوژه‌های فارس من به عنوان پل ارتباطی میان خبرگزاری و مردم با عنوان «دهیاری‌های روستاهای یاسوج هیچ‌گونه اقدامی در خصوص جمع آوری زباله‌ها نمی‌کنند» است.

در ادامه این سوژه آمده است: شهر یاسوج دارای روستاهای با طبیعتی زیبا و دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی هستند که اگر این روزها سری به این روستاها بزنید به صحنه‌های زشت از انباشت زباله روبه‌رو می‌شوید که دهیاری‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند.

در همین خصوص به سراغ برخی از اهالی روستاهای اطراف شهر یاسوج رفتیم و از آن‌ها در خصوص وضعیت کنونی جمع‌آوری زباله‌ها از سطج روستاها پرسیدیم.

مرتضوی یکی از اهالی روستای یوسف‌آباد مختار با اشاره به این که دهیاری‌ها و شوراها فقط نامی از دهیاری و شورا را یدک می‌کشند و دیگر هیچ کاربردی ندارند اظهار کرد: از هر چیز و هر کجا که بپرسی مشکل داریم که زباله هم یکی از آن‌هاست.

وی گفت: شاید جمع‌آوری زباله آخرین مشکل ما در روستاهایی مثل مختار باشد که خوشبختانه این یکی را خودمان با خودروهای شخصی از روستا به شهر منتقل می‌کنیم.

مرتضوی گفت: اینحا دیگر باید دهیاران و شوراها عزم داشتند تا زباله‌ها در روستاها نماند اما متاسفانه عزمی از مسوولان دیده نمی‌شود و این یکی را مثل بقیه کارها روی زمین گذاشته‌اند و فکری به حال آن نمی‌کنند.

کریمی از اهالی تنگ‌سریز یکی از روستاهای گردشگری شهر یاسوج هم با بیان اینکه هیچ اقدامی برای جمع‌آوری زباله‌های روستاهای تنگ سریز انجام نمی‌شود اظهار کرد: مجبور هستیم زباله‌ها را کمی آن طرف‌تر از محل زندگی تخلیه کنیم یا که داخل رودخانه بریزیم و کنار جاده رها کنیم و همین موجب شده تا طبیعت زیبای تن سریز رو به نابودی رود.

وی در پاسخ به این سوال که دهیاری روستا چه کاری انجام می‌دهد و آیا در این راستا اقدامی هم کرده از ما خواست که در صورت دیدن دهیار سلام ما را به او برسانید؟

به گزارش فارس این وضعیت زباله در روستای گردشگری تنگ سریز در حالی است که در صورت کمی تدبیر این رستا تبدیل به قطب گردشگری خواهد شد چرا که از مواهب طبیعی همه چیز دارد.

به سراغ نصیر پورعلی بخشدار مرکزی بویراحمد رفتیم و از او در این خصوص پرسیدیم که در پاسخ گفت: همه روستاهایی که دهیاری دارند زباله‌های آن‌ها توسط دهیاری و با خودروی مخصوص جمع‌آوری می‌شود.

پورعلی گفت: شاید تنها یک درصد از روستاهای ما که دهیاری دارند زباله‌های آن‌ها به دلیل مشکل خاص جمع‌آوری نمی‌شوند اما در بقیه نقاط روستایی نیست که دهیاری داشته باشد و زباله‌های آن‌ها جمع‌آوری نشود.

این مسوول در پاسخ به این سوال که تکلیف روستاهای بدون دهیار چه می‌شود اظهار کرد: آن روستاهایی که دهیار ندارند زباله‌ها در چنین روستاهایی جمع‌آوری نمی‌شود و دهیارها هم تنها وظیفه جمع‌آوری زباله در محدوده طرح هادی را دارند.

وی گفت: البته برای جمع‌‌آوری زباله‌های کنار جاده‌ها خودرویی در نظر گرفته شده که در سرآب‌تاوه مستقر است.

به گزارش فارس؛ حال باید دید تکلیف آن دسته از روستاهایی که دهیار ندارند چه می‌شود آیا نباید مرجعی برای جمع‌آوری زباله این روستاها وجود داشته باشد؟ مردم این روستاها با زباله‌های تولیدی چه می‌کنند؟ تکلیف محیط زیست و بهداشت و سلامت مردم چیست؟.

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول